-  26/04/2024

Úvodní strana  Věda a technika  Zajímavosti  Čeští vědci přišli s revolučním objevem proti viru HIV

Čeští vědci přišli s revolučním objevem proti viru HIV
Je všeobecně známo, že virus HIV způsobující nemoc AIDS je dlouhodobě jednou z nejtěžších nemocí vůbec a pokud je někdo tímto virem nakažen, nezadržitelně se jeho čas krátí. Současná medicína umí pouze zabránit aktivaci viru a k projevení jeho symptomů. Není zatím možné virus úplně zničit. Celá věda spočívá v tom, že tento virus je mimořádně zákeřný, do DNA buňky se infiltruje a i když je dále díky medikamentům neaktivní, v těle hostitele přežívá a pacient je tedy odkázán na celoživotní léčbu těmito prostředky. To ale s sebou nese řadu nepříjemností, kromě vysoké ceny léků mají také nepříjemné vedlejší účinky. Nyní ale vědci přišli s objevem, který by mohl nakaženým pomoci.
Čeští a francouzští vědci se chtějí vydat přímou cestou – tedy ne ničit projevy nemoci AIDS, ale zlikvidovat virus jako takový. Bude tedy nutné vytáhnout neaktivní virus z buňky a následně ho virostatiky zničit. Český genetik Hejnar hovoří "Náš výzkum je prozatím jen teoretický, naznačuje ale nové strategie použití biologické léčby. Tyto poznatky ale vzbuzují značný zájem a další týmy začínají zkoumat, jak konkrétně by se daly využít. Tento výzkum by nebyl možný bez našeho dlouhodobého zájmu o jiné skupiny retrovirů, o viry které způsobují nádory u kuřat. Na tomto modelu jsme získali cenné zkušenosti pro studium HIV." Cesta to bude náročná a nic ještě není vyhráno, nicméně tato metoda rozsvěcuje další světýlko na konci tunelu.

Reference, odkazy:
  • www.rkm.com.au
  • scrapetv.com
  • www.purselipsquarejaw.org