Úvodní strana  Věda a technika  Zajímavosti  Život z vesmíru

Pozemský život nevznikl na Zemi, je to možné?
Lidstvo se odnepaměti pídí nejen po původu svém, ale také po původu života na Zemi obecně. Nejdříve jej měli na svědomí různá božstva, potom (alespoň v našem kulturním okruhu) přichází jediný a jedinečný Bůh, po něm Darwin, který svým dílem O původu druhů přírodním výběrem položil základy moderní vědy v tomto oboru. Dnes už víme, že z neživého nevznikne jen tak samovolně živé, takže kde se na zemi vzaly první jednoduché organismy? Otázku hledají vědci neustále.
Za nejnovějším objevem stojí NASA, jejichž družice objevila na jedné kometě naší sluneční soustavy známky života. Glycin (C2H5NO2) patří mezi základní aminokyseliny, ze kterých se tvoří bílkoviny, tedy stavební jednotka svalstva. Bílkoviny patří mezi organické složky a téměř všechny živé organismy jsou složeny mimo jiné právě z bílkovin.
Doktorka Jamie Elsilová z Goddardova kosmického střediska v Greenbeltu pronesla: "Náš objev podporuje teorii, že některé složky života se zformovaly ve vesmíru a dostaly se na Zemi před dávnou dobou po srážkách s meteority a kometami.“ Tento nový objev posunuje původně dost svéráznou myšlenku, že život mohl být na Zemi zavlečen z jiných kosmických těles, mnohem blíže realitě. Kometa, na které byl glycin objeven, vznikla pravděpodobně v Oortově mračnu (vzdáleno od nás cca 50 000 AU), které je na půl cesty k nejbližší cizí hvězdě – Alfa Centauri (někdy označována jako Proxima Centauri).
Ještě ovšem nenadešel čas, abychom mohli s určitostí říci, co a jak nastalo. Je ovšem pošetilé si myslet, že ze všech kvadriliónů miliard planet bude pouze a jen Země ta, na které je nějaký život. Každý takovýto objev nás posunuje čím dál blíže pravdě, ať bude jakákoli.

Zdroj obrázků:
[MJ 20.8.2009]